تلفن:  09128039461
 تلفن:  09012529585

گچبری تاثیر زیادی در نمای داخلی دارد گچبری یک هنر میباشد پس باید توسط یک هنرمند انجام شوداگر به ساختمان خود اهمیت می دهید از افرادی استفاده کنید 

که هنر این کار بعلاوه تجربه کافی را در این زمینه داشته باشند در این بخش میخواهیم ببینیمگچبری در زمانهای مختلف به چه صورت بوده است

 

گچبری در زمان سلجوقیان:هنر گچبری در این دوره بصورت خط کوفی،نقوش اسلیمی،خر طوم فیلی،بوده است در این دوره گچبری مورد توجه

در نماهای داخلی بوده است از اثار این دوره میتوانیم مسجد ار دستان،خط کوفی مزهر در مسجد وگنبد علویان اشاره کنیم 

گچبری در دوره ایلخانی:هنر گچبری در دوره ایلخانی به سر حد کمال رسید وباعث بوجود امدن محراب گسترده انواع خط کوفی،سلطانی،

دیوانی،رقعی،انواع گره های هندسی نقوش اسلیمی همانند اسلیمی ماری برگهای گود وپهن از شگرفهای هنر گچبری در دوره ایلخانی بود 

از اثار این دوره میتوان به مسجد حیدریه قزوین بقعه با یزید بسطامی ومحراب الجایتو در مسجد جامع اصفهان  که یکی از بینظیر ترین هنر گچبری میباشد اشاره کرد

گچبری در دوره تیموری:هنر گچبری در این دوره باعث بوجود امدن قالبهای گچی،رسم بندی نقوش اسلیمی وانواع خطهای کوفی،کوفی مشجر،گره دار،مشبک،

کوفی تصویری وخطهای نسخ ونستعلیق،ثلث،رقاع،تعلیق،محقق در هنر گچبری با هنر افرینیهای بسیار در این دوره بهره فراوان گرفته اند از اثار این دوره میتوان به

مقرنس بندی سر در مسجد میدان کاشان،خطهای جالب گچبری بقعه شیخ احمد در تربت جام،همچنین بقعه سید رکن الدین در یزد اشاره کرد

گچبری دوره صفویه:هنر گچبری در این دوره وارد روشهای خاصی شد وباعث بوجود امدن مقرنس بندیهای بسیار زیبایی طاس ونیم طاس  همراه با نقوش گل وگیاه شد 

از پدیده های ارزشمند گچبری این دوره میتوان به کار بندیهای بسیار زیبای کاخ هشت بهشت،وسر درب بازار قیصریه در اصفهان وهمچنین مقرنس بندیهای طاسه دار

در تالارهای شاه نشین کاخ عالی قاپو و گچبری خط بسیار زیبای ثلث در مسجد جامع اصفهان اشاره کرد

هنر گچبری دوره زندیه:گچبری در دوره زندیه هنر افرینی های فراوانی داشت این هنر افرینیها شامل گچبری مقرنس بندی،ترنج اندازی به همراه گل وگیاه،این اثار بسیار زیبا

در شهرهای چون شیراز در عمارت کلاه فرنگی،مقبره خان زند،که امروزه موزه پارس میباشد از اثار این دوره میباشند

گچبری در دوره قاجار: در این دوره به علت مسافرت پادشاهان به کشور های فرنگی از هنرهای گچبری ارو پایی تقلید های در کاخهای پادشاهان در سر ستون سازیها گلویی وسقف

کاخهایی مانند گلستان وعشرت اباد وچند موارد دیگر صورت گرفت اما این تقلیدها هرگز نتوانست جای گچبری اصیل ایرانی که بر گرفته از نقشهای اسلیمی وختایی وگل وگیاه 

که هنرمندان گچبر ایرانی با سلیقه وذوق هنری ان را انجام داده اند را در گچبری بناهای ایران زمین بگیرد  در این دوره هنر گچبری شاهد خلاقیت ونوآوریهای چشمگیری بود 

این خلاقیتها در منازل مسکونی سنتی بیرونی واندرونی بوجود امد تابلوهای بسیار نفیس که از اثار به جا مانده از این دوره میباشند از خرد وفرهنگ هنر مندان ایران میباشد

از اثار فراوان به جا مانده این دوره میتوان کاخ ارم،مقرنس بندیهای گچی همراه با گچبری های خانه طباطبایی وخانه بروجردیهای کاشان نارنجستانهای قوام در شیراز اشاره کرد

گچبری در دوره معاصر : گچبری ایران معاصر شامل تزیین قسمتهای بیرونی بنا ها گلچینی های نو در هنر گچبری برای تزیین سر درب منازل مسکونی از

نقشهای چون خط شعر در پیش ایوانها

همچنین با استفاده از نقشهای گل گیاه در حرکات قرینه به صورت منفرد یا گسترده زیبایی خاصی به نمای خارجی بنا ها داده شده از پدیدهای ارزشمند این

دوره میتوان به پیش بخاری سازیها ی

پر هنر به نام لندنیسازی گلویی سازیها در چهار گوشه سقف ترنجهای خرد وکلان با نقشهای زیبا وبر جسته زیبایی خاص ودلنشین ونمای داخل بناها میدادند

که بعضی از انها تا به امروز به یادگار مانداند

 از هنر  گچبری در بتا ها پس از ظهور اسلام نیز استفاده میشوده اما هنر گچبری در این دوره به صورت نقاشهای برجسته گل گیاه وطرحهای اسلیمی وختایودر

قالب انواع خطها بوده است یکی از نمونه های درخشان گچبری 

که از اثار به جا مانده از قرن سوم که نشان از خلاقیت وذوق هنری بی مانند هنر مندان آن روزگار می باشد گچبری مسجد فریومد سبزوار می باشد.

 گچبری دوره هخامنشیان:گچبری در دوره هخامنشی  بیشتر مورد استفاده در ستونها بوده است بنای تخت جمشید  از اثار دوره هخامنشی میباشد 

بعضی از ستونهای داخلی تخت جمشید ابتدا گچبری سپس نقاشی ورنگ امیزی شده اند 

گچبری دوران ساسانیان:گچبری در دوران ساسانیان دارای ضخامت زیاد بوده وبرجسته بودن انها را میتوان از خصوصیات گچبری در ان زمان نانم برد

هنر زیبای گچبری در این مقطع از زمان علاوه بر طرحهای گلدار تصاویر حیوانی وانسانی را نیز شامل بوده است از نمونه های گچبری دوران ساسانی

میتوان به گچبری در تیسفون وبیشابور اشاره کرد که بصورت گچبری طرح خوشه انگور،طرح گیاهی ساقه،برگ مو بوده است هنرمندان دوران ساسانی 

کاخهای خود را با با سنگ وگچ می ساختند سپس انها را با گچبری بی نظیر نقوش بر جسته،موزاییک،ونقاشی زینت میدادند گچبری بر روی دیوار 

در این دوره مطرح میشود 

هنر گچبری در دوران اسلامی پیشرفتهای چشمگیری داشته وبا تکیه به نقشهای انتزاعی وهندسه توانست راه خود را در هنر اسلامی بازکند 

 گچبریهای بی نظیر دوران اسلامی را میتوان در مساجد ومحرابها مشاهده کرد مسجد بزرگ شیراز،گچبریمسجد جامع بسطام،

گچبری مسجد میدان ساوه،ازبی نظیر ترین گچبری های دوران هنر اسلامی میباشند 

هنر گچبری همچنان گام های پیشرفت را طی میکند وامروزه این هنر زیبا به صورت گچبری پیش ساخته نمایان شده است 

    

 

تمامی حقوق محفوظ است

گچبری

گچبری

گچبری مدرن