تلفن:  09128039461
 تلفن:  09012529585

گچبری در دورانهای مختلف تاریخ را سپری کرده تا به امروز که اثار انواع گچبری را در بافت شهری به صورت گسترده مشاهده میکنیم از گچبری در نمای درونی

ساختمان ها بناهای بزرگ ومساجد با سبکهای مختلف استفاده میشود که نشان گر سالها تمدن وفرهنگ این مرز وبوم است 

 

1.گچبری لایه ایی:نوعی از گچبری تراش میباشد وزمانی که بخواهند گچبری به چند رنگ مختلف در اید از این نوع گچبری استفاده می کنند 

در این روش گچ کشته را بر روی مکانی که قبلا با گچ زنده زیر سازی شده است می کشند وبه همین تر تیب ادامه داده وهر لایه رنگ خاصی دارد

 بعد با ابزارگچبری طرحهای دلخواه را در می اورند در این نوع گچبری ضخامت نباید بیشتر از 1یا 2 میلی متر باشد چون باعث ترک خوردگی میشود

2.گچبری توخالی وتوپر:در این نوع گچبری تاثیر وعمل در این تکنیک  با گچبری برجسته کاملا فرق دارد نحوه عمل در این نوع گچبری به این صورت میباشد که 

طرح مورد نظر در سطح صاف به عمق کمتر از دو سانت کنده میشود تا در عقب بتوان سطحی به اندازه سطح جلو بوجود اورد در مرحله بعد خط های اصلی 

را بصورت مستقیم یاضربات مایل کنده یا بریده میشوند تا طرح مورد نظر بدست اید 

3.گچبری بصورت کشته بری:در این مدل گچبری ابتدا بر روی محلی که میخواهند کشته بری انجام دهند گچ زبره میکشیدند در مرحله بعد روی ان گچ نرمه میکشند 

پس از گرفتن گچ نرمه لایه دیگری از گچ نرم به قطر یک الی دوسانت میکشند پس از گرفتن این گچ که بعلت استفاده زیاد از اب از مراحل قبل نرمتر است 

از لایه زیری طرح را پیاده کرده وبا استفاده از ابزار گچبری (دم بر)اطراف طرح را خط انداخته تا به لایه زیرین ان برسند بعد بوسیله بوم خار قسمتهای اضافی 

ان را جدا میکردندتا طرح کشته بری بدست اید گچبری بصورت کشته بری بیشتر در دوره صفویه رایج بوده است 

4.گچبری تخمه درآوری:گچبری تخمه در اوری به سه روش انجام میشود 

روش اول:در روش اول این نوع گچبری ابتدا سطحی گچی و یکدست اماده شده سپس بر روی ان طراحی انجام میشود قطر کندن طرح مورد نظر گچبری

از سطح گچ یک الی دو سانت میباشد که ما در این صورت یک سطح گود ویک سطح برجسته خواهیم داشت در مرحله بعد نقاط وسطح به طرح ورنگ لازم مبدل میکنند 

روش دوم :در روش دوم گچبری تخمه در اوری در این حالت ما به جای اینکه طرح را از گچ سفید خالی کنیم  یک زمینه صاف که بدون طرح میباشد از گچ خال ی شده 

در حقیقت طرح در سطح گچ باقی میماند بنابراین طرح گچبری برجسته شده وزمینه خالی وگود میشود این نوع گچبری به دقت ومهارت فراوانی نیاز دارد زیرا برخی از

نقشهای گچبریظریف وحساس هستندوبا دقت واحتیاط هر چه بیشتر باید اطراف انها را خالی کرد 

روش سوم:این روش گچبری یکی از بهترین روش تزیینی با گچ میباشد که بسیار پر کار بوده به صورتی که سطح که گچکاری انجام شده روی ان طرح را میکشند

همان طور که میدانیم طرحهای گچبری گاهی بسیار ظریف وبر گرفته از طبیعت میباشندطرحهای لازم  گچبری  را قلم گیری کرده تا نمایان شوند سپس طرحها را از سطح 

گچی صاف شروع به خالی کردن میکنند گچ سفید ونرم از مواد اصلی برای استفاده در گچبری تخمه در آوری میباشد که باید در مرحله اول گچ الک شده تا به درجه نر می برسد 

سپس با آب مخلوط شده وخمیر نر می بوجود می اید که از آن برای زمینه گچبری تخمه در آوری استفاده میشود از آثار باقی مانده از گچبری تخمه در آوری میابیم که در آن بیشتر 

از موتیفهای طبیعی استفاده شده است در گچبری تخمه در آوری در تقسیم بندیهای نقشهای هندسی نقوش افسانه ایی نیز دیده میشود در نقوش گچبری تخمه در اوری سایه 

روشن وجود ندارد ولی درنقشهای دیگر گچبری امکان دارد سایه پردازی شود

5  گچبری مشبک: گچبری مشبک همان گچبری توری می باشدکه یکی ازشا هکار های هنر گچبری می باشد که در آن قطعات مانند تور به هم بافته شده اند

و باریکی انها به اندازه سنجاق می باشد درگچبری مشبک استادگچبر در مرحله اول لایه ای از گچ را به فاصله 15 الی 20 سانتی متر از زمینه اصلی می کشدو

بعدازگرفتن گچ شروع به طرح اندازی نقش گچبری مورد نظر می کنددر اخرین مرحله زمینه طرح را خالی کرده تا طرح موردنظر بصورت مشبک در اید از نمونه های گچبری مشبک میتوان

به گچبری مسجد شاه ولی تفت اشاره کرد

 6  گچبری پته: در این نوع گچبری ابتدا کر بالس راآهارزده تا بصورت مقوا در آید بعد روی آن گچ می کشیدند سپس روی آن گچبری مورد نظر انجام می شود بعد که باس گچبری 

شده را بوسیله میخ و چسب به دیوار می جسبانند

7.گچبری بصورت لکه یا کلوخی:گچبری کلوخی به علت نفوذ هنر های غربی تقریبا در قرن سیزدهم در ایران معمول شد این نوع گچبری بعلت برجستگی زیاد وزننده ای که داشت

به نام گچبری کلوخی معروف شد از نمونه های گچبری کلوخی را در کاخ بادگیر تهران وکاخ الماس میتوان مشاهده کرد که طرحهای ان ایرانی نمیباشد گچبریهای کاخها در زمان 

ناصری بیشتر کلوخی بوده اند 

8.گچبری زبره:در این نوع گچبری گوشه های طرح مورد نظر بدون هر مالشی کار می شده به همین دلیل گوشه ها نقش بریدگی وتیز پیدا می کردند گچبری زبره دارای 

ریزه کاریهای انچنانی نبوده واز نمونه های گچبری زبره را میتوان در کتیبه های بناهای مذهبی ایران مشاهده کرد

9.گچبری پیش  ساخته:گچبری پیش ساخه نوعی از گچبری میباشد که طرحهای مورد نظر مثلا گلویی یا قاب یا ستون و...از قبل اماده بوده ودرطرح واندازه های مختلف 

میباشند این مدل گچبری که در سالهای اخیر باب شده وتقریبا میتوان گفت که جای گچبری دستی را گرفته است دارای کیفیت بسیار بالا بوده وهمچنین زیبایی های

بی نظیر این مدل گچبری وتنوع در طرح واندازه وابعاد وهمچنین سبک بودن وقیمت مناسب( نسبت به گچبری دستی )صرفه جویی در زمان بعلت نصب سریع جلوگیری

از کثیف کاری مورد استقبال زیادی قرار گرفته است

 

  

 

 

 

 

تمامی حقوق محفوظ است

گچبری

گچبری

گچبری مدرن